Kolejnym punktem na mapie naszych wakacyjnych podróży był Lubiąż i Jawor. To właśnie  te miejscowości odwiedziliśmy 11.08 – w sobotę. Rozpoczęliśmy od cysterskiego zespołu klasztornego w Lubiążu, jednego z największych zabytków tej klasy w Europie i będącego jednocześnie największym opactwem cysterskim na świecie. To arcydzieło śląskiego baroku  zachwyciło nas bogatą historią ciekawie opowiedzianą przez Pana Przewodnika , zachwycającą salą balową i odnowionym refektarzem. W Lubiążu kręcony był właśnie film pt.: „Piłsudski” do którego scenografia rozstawiona była na dziedzińcu. W klimatycznej kawiarni na terenie parku wypiliśmy wyśmienitą kawę i wyruszyliśmy do Jawora, gdzie mieliśmy możliwość zwiedzić zabytek klasy UNESCO czyli Ewangelicki Kościół Pokoju – największą drewnianą budowlę o funkcjach religijnych na świecie. Następnie spacerowaliśmy po jaworskim rynku i zjedliśmy pyszny obiad w schronisku młodzieżowym. Pełni sił po obfitym posiłku weszliśmy na wieżę zamku by podziwiać krajobrazy , obejrzeliśmy wystawę o Mikołaju Koperniku oraz bogate zbiory muzeum w Jaworze. Malarstwo, protestantyzm, zawody, broń, bogactwo i różnorodność skał  i historia firmy Mercedes-Benz, która buduje fabrykę silników w Jaworze – to tylko niektóre z ekspozycji  w licznych salach muzeum. Ostatnim punktem naszej wycieczki  była Rogoźnica. To tam mieści się  Muzeum Gross Rosen. Jest to teren niemieckiego  nazistowskiego  obozu koncentracyjnego, istniejącego w latach 1940–1945. Mieliśmy możliwość obejrzeć film,  w którym byli więźniowie tego obozu mówili o katorżniczej pracy w kamieniołomie,  o   cierpieniu, torturach,  śmierci. Pan Przewodnik opowiedział historię tego miejsca. Brama, która się zachowała i odtworzone baraki maja przypominać odwiedzającym, że „ludzie, ludziom zgotowali ten los” i aby nigdy więcej to się nie powtórzyło…. To część historii  Polski i naszego narodu. Program tej wycieczki był różnorodny i bogaty. Został przygotowany przez MCK, Świetlice w Czeszewie i Orzechowie.